Av ren kjærlighet – Renholdskampanje 2013

Sommeren 2013 skjedde det noe med mange av søppelkassene i sentrum. Med budskapet “Av ren kjærlighet til Oslo” merket Bymiljøetaten i Oslo kommune flere av byens søppelkasser for å gjøre de mer synlig i bybildet. Åtte utvalgte kasser var til og med utstyrt med lyd, som skulle gi den som brukte søppelkassa en positiv opplevelse.

Av Ren Kjærlighet

På denne måten ønsket vi å motivere flere til å bidra i kampen mot forsøpling av byen. Mange forsøpler uten å være bevisste på det. De sitter kanskje på en benk og koser seg med en matbit, og glemmer emballasjen når de går. De rusler nedover Karl Johan med en god kopp kaffe i hånda og setter koppen pent i fra seg ved Nationaltheatret, eller de tar seg en røyk, bussen kommer, og sneipen kastes for den ene gangens skyld diskret ned mellom fortauskanten og busshjulet. Vi ønsket å gjøre alle bevisste på at dette er forsøpling. Vår oppfatning er at vi alle ønsker at byen vår skal være ren, pen og trivelig å oppholde seg i. Gjennom «Av ren kjærlighet til Oslo» satte vi fokus på søppelkassene slik at vi alle skulle huske å bruke dem og bidra til en by vi skal trives og være trygge i, og ikke minst være stolte av.

Kampanjen hadde som mål å øke bevisstheten rundt det å kaste søpla i søppelkassa. De ulike virkemidlene var aktiviteter ute i byen, konkurranser og filmer som på en positiv, humoristisk og motiverende måte kan bidra til at de som forsøpler slutter med det. Høsten 2012 arrangerte vi en konkurranse om de beste ideene til filmer som på en humørfylt og overraskende måte kan bevisstgjøre oss alle i forhold til forsøpling. Vi fikk inn 70 flotte forslag, og de tre vinnerfilmene; «Plukk opp supporterne», «Sinnataggen» og «Trick Shot Trash» ble presentert i løpet av kampanjeperioden.

Også lydene kom fra en konkurranse, blant lyddesignstudenter ved Norges Kreative Fagskole. Her kom det også inn mange gode lydideer og 8 lyder ble valgt ut. På 340 av søppelkassene i sentrum var det plakater med kampanjebudskapet og ulike spørsmål. Alle som svarte på disse spørsmålene via kampanjesiden var med i trekningen av ukespass til Øyafestivalen, kinobilletter og 365-dagersbillett til kollektivtransport i Oslo. Vi ønsket å involvere, skape bevissthet og glede, så vi sammen kan få en ren og trivelig by.

Du kan se alle filmene, og høre alle lydene i tillegg til å se bilder fra kampanjen her på siden. Her kan du lese mer om søppeltømming og renhold i Oslo

Bildegalleri på Flickr

Bruk pilene for å navigere
Av ren kjærlighet til Oslo

Del dette:

Facebook-kommentarer